Transmisia pe lanț | Ce este și cum funcționează?
„Ce este și cum funcționează?” este o întrebare care te pune pe gânduri, indiferent de contextul în care este pusă. Și iată că acum o adresăm în legătură cu transmisia pe lanț, o tehnologie arhiprezentă în viețile noastre, chiar dacă nu conștientizăm mereu acest lucru. Hai să aflăm împreună răspunsul! În componența utilajelor și mașinăriilor de diferite feluri sunt folosite turbine și motoare. Acestea au ca scop producerea de mișcări de rotație, în vederea efectuării anumitor sarcini. Transportul de energie dintre mecanismul de acționare și elementul condus se realizează cu ajutorul sistemelor de transmisie.
Astfel de mecanisme se întâlnesc la tot pasul, dacă ne gândim bine. Un exemplu uzual este cel al transmisiei pe lanț de la o bicicletă. Sau rudimentarul mecanism al vechilor mașini de cusut, ce are la baza o curea de piele. Avem, așadar, mai multe tipuri de transmisie – pe lanț sau pe curele. Ne vom ocupa în cele ce urmează de transmisia pe lanț. Pe care, în sfera industriei și agriculturii, o întâlnim la utilaje cum sunt buldozerele.
Ce este transmisia pe lanț?
Transmisia pe lanț este mecanismul prin care puterea mecanică și mișcările de rotație sunt transmise între sursa mișcării și componenta condusă de aceasta. Acest proces are loc prin intermediul unui lanț și a două sau mai multe roți dințate. Acestea sunt situate fie pe arborele de transmisie, fie pe axul componentei conduse.
Ce rol are și cum funcționeaza transmisia pe lanț?
Așa cum ne sugerează și numele mecanismului, componenta cea mai importantă a acestuia este un lanț, numit lanț de transmisie. Cel mai adesea, acesta se prezintă sub forma unui lanț cu role. Acesta se folosește în special în cazul utilajelor industriale, de construcții sau agricole.
Lanțul de transmisie este trecut peste două sau mai multe roți dințate. Acestea, la rândul lor, sunt conectate cu componentele între care se realizează transferul de putere și mișcare. Dinții situați pe marginile acestor roți se angrenează cu spațiile libere dintre eclise. Așa se transmit mișcarea de rotație și puterea mecanică generate de motor.
Poziția axelor între care se realizează transmisia trebuie să îndeplinească anumite cerinte, mai precis axele să fie paralele și să aibă o distanță suficient de mare între ele, încât transmisia să nu se poată face printr-un angrenaj simplu, format din 2 roți dințate.
Avantaje și dezavantaje ale transmisiei pe lanț
Alegerea unui mecanism de transmisie necesită o analiză minuțioasă a caracteristicilor produselor disponibile, pentru a te asigura de compatibilitatea lor cu sarcinile pe care le vor avea. Comparând transmisia pe lanț și cea pe curele constatăm o serie de diferențe-cheie.
Transmisia pe lanț este un mecanism mai compact decât cea pe curele. Oferă posibilitatea montării în spații relativ mici și prin intermediul ei pot fi conectate între ele două sau mai multe axe. Mișcările de rotație și puterea mecanică pot fi transmise pe distanțe mai mari.
Lanțul prezintă avantajul că nu alunecă de pe roți în timpul funcționării, oferind un randament mai mare (96-98%), datorită coeficientului redus de frecare. Materialul și componența lanțului permit funcționarea acestuia în condiții dificile, fără să se defecteze.
Cum nimeni și nimic nu este perfect, sistemele de transmisie pe lanț nu fac excepție. Au mici dezavantaje, pe care trebuie să le ai în vedere când ai în plan alegerea unui astfel de sistem. Însă nu te teme, răul nu învinge niciodată binele, exact ca într-un basm.
În primul rând, sistemele de transmisie pe lanț nu funcționează pe axe neparalele. O poziționare necorespunzătoare a acestora poate face lanțul să cadă. Chiar și cu o poziționare conformă, ele au tendința de a fi mai gălăgioase. Și există și posibilitatea de a provoca ocazional vibrații nedorite utilajului tău.
Fiind sisteme mai complexe față de transmisiile pe curele, cele cu lanț implică un montaj precis și o îngrijire minuțioasă. Dată fiind complexitatea componentelor, adesea sunt necesare dispozitive de întindere care mențin lanțul poziționat și tensionat corect. Dar și dispozitive de ungere pentru menținerea lubrifierii constante, reducând coeficientul de frecare și prevenind uzura prematură a acestuia.
Transmisia pe lanț necesită și o apărătoare/carcasă specială de protecție, pentru prevenirea pătrunderii corpurilor străine în instalație, ceea ce face ansamblul mai voluminos.
Care sunt elementele componente ale transmisiei pe lanț?
Transmisia pe lanț este formată dintr-o serie de componente, fiecare cu un rol bine stabilit. Dar nu te speria, lista acestora nu este atât de lungă pe cât ai crede!
Începem cu una dintre componentele de bază, și anume lanțul. Lanțurile sunt de mai multe tipuri, fiecare cu întrebuințări specifice, conforme cu parametrii săi tehnici. În lipsa lanțului, transmisia ar fi imposibilă, însă el singur nu poate face mare lucru, deci are nevoie de susținere din partea altor componente.
La fel de importante ca lanțul sunt și roțile de lanț, componentele de „susținere” ale lanțului în mecanism, despre care pomeneam. Sunt un grup de două sau mai multe roți cu marginile dințate, margini care se angrenează cu spațiile dintre eclisele lanțului.
Teoretic, mecanismul ar putea funcționa doar cu aceste componente. Însă, practic, este nevoie și de altele care să asigure funcționarea corectă. Pentru a asigura realizarea transmisiei în mod optim, cu randament maxim, sunt necesare dispozitive de întindere a lanțului de transmisie. Cu cât axele sunt mai depărtate, cu atât mai multe astfel de dispozitive sunt necesare.
Randamentul ridicat al acestui tip de transmisie se datorează coeficientului scăzut de frecare dintre roți și lanț. Dar pentru a menține acest coeficient de frecare la un nivel minim, sunt ocazional necesare și dispozitive de ungere.
Toate aceste piese formează un mecanism precis și eficient. Pentru a-i păstra aceste caracteristici, sunt necesare măsuri de protecție sub forma carcaselor care acoperă acest ansamblu de piese.
Tipuri de lanțuri
Dată fiind aria vastă de întrebuințări pe care o are transmisia pe lanț, un singur tip de lanț nu ar fi suficient pentru satisfacerea tuturor cerințelor. Există mai multe tipuri de lanțuri. Primul pe care îl vom prezenta este și cel cu componența cea mai simplă – lanțul Gall. Acesta este format doar din eclise prinse între ele cu bolțuri. Se recomandă a fi folosit doar pentru sarcini mici și la viteză redusă, întrucât se uzează mai ușor din pricina frecării și are o rezistență redusă, dată fiind componența sa simplă.
O variantă îmbunătățită a acestuia este lanțul cu bucșe, care are în plus, după cum indică și denumirea, bucșe aplicate pe bolțurile de prindere a ecliselor, fapt care îi crește rezistența. Acest tip de lanț poate fi folosit pentru sarcini medii și la viteze puțin mai mari, însă nu mai mari de 3m/s.
Cel mai popular tip de lanț de transmisie este lanțul cu role. Acesta are role montate pe bucșe. Angrenajul se realizează prin rotirea rolelor, reducându-se coeficientul de frecare și sporind randamentul și durata de viață a lanțului. Acest tip de lanțuri prezintă și alte avantaje, fiind mai rezistente la coroziune, și neavând nevoie de ungere. Se găsesc în mai multe variante – cea dotată cu O-ring, capabilă să funcționeze în curbă, sau cea cu zale cotite, potrivită condițiilor grele de lucru.
O categorie foarte importantă o reprezintă lanțurile de transport. Sunt folosite atât de utilajele care se ocupă de transportul și aplicarea materialelor, cât și la unitățile de depozitare pentru marfa vrac. Se aseamănă lanțurilor cu role, diferențele cheie fiind eclisele drepte, dotate cu diverse detalii – racleți/urechi/bolțuri prelungite.
Ultima categorie o reprezintă lanțurile de ridicare, formate din aceleași componente precum lanțurile Gall, însă modul de dispunere al ecliselor diferă. Acestea sunt dispuse pe mai multe rânduri și prinse astfel încât să nu rămână spații libere între ele. Aceste lanțuri se utilizează la sarcini care necesită forțe de tracțiune mari (macarale, stivuitoare, elevatoare, echipamente de ridicare, aplicații în agricultură etc.).
Sfaturi utile în alegerea transmisiei pe lanț
În procesul de triaj al ofertei de produse, este foarte important să pui accent pe caracteristicile pe care trebuie să le aibă cel vizat.
Primul parametru de apreciat în alegerea lanțului potrivit este sarcina la care face față acesta. Cea mai importantă întrebare ar trebui să fie „Câtă putere trebuie transferată?”. Este esențial ca lanțul să poată gestiona puterea produsă de motorul principal.
Viteza la care face față lanțul este un alt parametru important. Nu toate transmisiile cu lanț pot gestiona aplicații de mare viteză. Unele sunt proiectate special pentru viteze reduse. Specificațiile pot fi obținute prin efectuarea de calcule, asigurându-te că viteza se încadrează în intervalul recomandat.
Distanța dintre arbori/axe este de asemenea un aspect esențial. Există un punct în care dispozitivele de întindere ar deveni o pacoste. De aceea se recomandă ca valoarea distanței centrale dintre arbori să fie în intervalul de 30-50 de ori pasul lanțului. Proiectantul trebuie să se asigure că se obține un arc minim de contact de 120 grade pe pinionul mai mic. Dacă numărul dinților pinionului este mic, cel puțin cinci trebuie să fie în contact cu lanțul la un moment dat.
Ungerea este un proces cheie. Majoritatea transmisiilor cu lanț necesită lubrifiere pentru o durată de viață satisfăcătoare. Tipul lanțului, dimensiunea, sarcinile și viteza de funcționare dictează necesitatea și periodicitatea lubrifierii.
Sperăm că infomațiile furnizate ți-au fost de folos, încât să poți face cu ușurință alegerea potrivită nevoilor tale. Dacă ai nevoie de mai multe informații, experții noștri îți stau la dispoziție. ACN Piese Utilaje îți oferă gratuit consultanta de care ai nevoie în alegerea componentelor potrivite utilajului tău. Contacteaza-ne fără ezitare!
De asemenea, dacă vrei să privești mai îndeaproape universul nostru tehnic, te invităm să ne urmărești și pe Youtube! Postăm constant materiale ce ți-ar putea stârni curiozitatea.